Mikrotunnel i expressfart
Stadsdelen Veddesta i Järfälla får ett mer attraktivt läge när Mälarbanan byggs ut. Detta innebär att VA-nätens kapacitet måste utökas. En del i utbyggnaden är att korsa Mälarbanan vid Barkarby station med en grov tryckspilledning.
Genomförandet var ursprungligen planerat till 2022, men under våren 2019 meddelade Trafikverket att ledningsarbetet inte kunde utföras förrän 2026. Det fanns dock ett tidsfönster i samband med ett planerat tågstopp under juli 2019, men att klara projektering och upphandling fram till dess var orealistiskt.
Vi åtog oss ändå att försöka och detaljprojekterade snabbt den tekniska lösningen. På grund av förutsättningarna på platsen valdes en 54 meter lång, DI 1000 mm mikrotunnel. Vi medverkade även vid upphandlingen och besatte rollen som biträdande projektledare.
Trots tuffa tekniska förutsättningar och tidpressen gick hela projektet som på räls. Borrningen blev extremt framgångsrik – borravvikelsen efter 54 meters borrning var en ynka mm.